Winkelinfo

Welke supermarkt is het eerst groen?

Om consumenten de kans te geven een bewuste keus te maken, heeft Greenpeace voor het eerst in september 2007 een ranglijst van supermarkten opgesteld. Deze ranglijst informeert je over het visinkoopbeleid van de verschillende supermarkten. Zo kan je eenvoudig bekijken hoe de supermarkten scoren waar je vaak boodschappen doet. In april 2008 is de onderstaande 2e ranglijst gepubliceerd.
En je ziet: de supermarkten komen eindelijk in beweging.

Klik op de naam van de supermarkt voor meer informatie over het visinkoopbeleid. Belangrijk: op deze ranglijst staat de supermarkt met het beste beleid voor visproducten bovenaan (en niet zoals op de homepage onderaan).

Beoordelingscriteria
De plaats op de ranking is gebaseerd op het hanteren van een duurzaam inkoopbeleid voor visproducten. Bij een gelijke score is de plaats mede bepaald door het aantal vissoorten die in de supermarkt gevonden zijn en die op de rode lijst van Greenpeace voorkomen. Bekijk hier het uitgebreide overzicht van de tweede ranglijst met de specifieke beoordelingscriteria (PDF, 50KB).

Wijzigingen supermarkten in tweede ranglijst
Omdat Meermarkt onder de Spar-formule komt en Attent de kleinere supermarkten van de Spar zullen vormen, zijn deze uit de ranglijst verwijderd. Deen en Hoogvliet zijn gegroeid (meer dan 50 vestigingen) en zijn daarom in de tweede ranglijst opgenomen. Bekijk hier de eerste ranglijst uit september 2007 (PDF, 40KB).

Ook supermarkten die niet in de ranglijst zijn opgenomen, vragen wij werk te blijven maken van een duurzaam aanbod van visproducten. Alleen door bedreigde vissoorten de ruimte te geven om te herstellen, kunnen we volle zee├źn in de toekomst garanderen.

Een duurzaam inkoopbeleid voor vis

De supermarkt erkent de crisis van de oceanen door de grootschalige overbevissing en neemt haar verantwoordelijkheid in de verkoop van vis.

De supermarkt erkent dat duurzame vis niet afkomstig is van overbeviste, bedreigde en kwetsbare soorten, van soorten die slecht worden beheerd, op een schadelijke manier worden gevangen/gekweekt of die traditionele leefgebieden in armere bevolkingsgroepen in ontwikkelingslanden bedreigt.

De supermarkt stelt zichzelf tot doel om:
– te stoppen met de verkoop van de rode soorten
– het aanbod van duurzame vis te vergroten
– de rest van het assortiment te verbeteren

De supermarkt bevordert de verkoop van duurzame vis door deze te promoten, te zorgen voor duidelijke etikettering, duurzame initiatieven te steunen en het personeel te scholen in het geven van informatie over de vissoorten die in de winkel liggen.

De supermarkt maakt het beleid openbaar en maakt jaarlijks een rapportage over de voortgang van dit beleid.